FANDOM

Poniższy słownik obejmuje słownictwo używane w artykułach i książkach pokerowych, jak również skróty powszechnie stosowane na polskich i zagranicznych forach pokerowych. Niektóre hasła są kopiami postów, przez co nie mają formy słownikowej i wymagają dopracowania.

Backdoor
To samo co runner-runner - dobranie zarówno na 4 i 5 karcie tego co potrzebujemy do złapania jakiegoś układu, np. backdoor strit, gdy mamy na reku 58 na stole jest 34J, musimy złapać na 4 i 5 karcie 67 żeby mieć strita 34567, jeżeli go złapiemy to jest to właśnie backdoor strit.
Blind
Po polsku to Ciemna, Mus, Suma wrzucana w ciemno przed rozdaniem kart, wrzuca zazwyczaj pierwsza i druga osoba po rozdającym, bezpośrednio po rozdającym jest small blind, a druga osoba po rozdającym wrzuca big blind, zazwyczaj big blind jest 2 razy większy od małego, chociaż nie zawsze.
Button
Osoba, która jako ostatnia dostaje karty i jako ostatnia odzywa się w czasie rozgrywki.
Call
Wyrównanie poprzedniego beta w danej rundzie licytacji. Po polsku także czasami sprawdzić.
Cap
Zabronienie podbicia ze względu na osiągnięcie maksymalnej ilości podbić na rundę, najczęściej w grach fixed limit
Check
Nie włożenie nic do puli w danej rundzie licytacji, jeśli jesteśmy w niej pierwsi lub jeśli nikt przed nami jeszcze nie zabetował. Po polsku czasami także poczekać.
Cutoff
miejsce bezpośrednio po prawej buttona, czyli przedostatni gracz odzywający się w danym rozdaniu.
Coin flip
Z ang. rzut monetą. Sytuacja gdzie prawdopodobieństwo wygrania na końcu rozdania dla każdego z graczy jest równe lub zbliżone do 50% (przy grze 1v1) - czyli jakby rzut monetą. Najczęściej określa się to przed flopem, gdzie dwóch graczy wchodzi all-in.
Dog
Zobacz underdog.
Dominated hand
Ręka która ma nie najlepsze szanse na wygranie ponieważ ktoś ma silniejszą rękę zawierającą jedną z tych kart np. jeżeli ja mam AK a ktoś ma AQ to jego ręka jest właśnie zdominowana, podobnie jak w przypadku KK vs AK, AK jest zdominowane i ma niewielkie szanse na wygranie takiego pojedynku.
Drawing dead
Sytuacja w której próbujemy złapać jakiś układ, ale nawet gdy go złapiemy to przegrywamy, np. gdy próbujemy złapać kolor, a ktoś już ma fula, nawet gdy ten kolor złapiemy to i tak przegrywamy.
Flop
trzy wspólne dla wszystkich graczy karty wykrywane jednocześnie po 1 rundzie licytacji w Texas Hold'em i Omaha.
Gra stolikowa
Inaczej cash game, ring game lub gra gotówkowa. Format gry, w którym blindy są takie same przez całość gry. Gracze "wkupują się" za wybraną sumę (najczęściej minimum 20BB ustalonych stawek) i mogą odejść od stołu i wymienić żetony w każdym momencie. Ponadto stack każdego z graczy jest równy jego wartości w pieniądzach.
Gutshot
Straight draw, do którego złapania brakuje jednej karty, np. mamy na reku 89, na stole JQ2 więc brakuje nam tylko 10, jak złapiemy tą 10 to będziemy mieli właśnie gutshot strita, w przeciwieństwie gdy mamy do podanego flopa np. KT, wtedy strita dają nam dwie karty, zarówno 9 jak i A.
Hot and cold
Dokończenie rozdania bez licytacji przez wyłożenie reszty kart wspólnych, tak jakby wszyscy gracze byli all-in.
Heads Up

Gra w 2 osoby, zarówno stolikowa, jak i ostatnia faza turnieju lub sit'n'go.

LAG
Z ang. loose aggressive, styl gry w którym gracz wybiera stosunkowo większą ilość rąk i rozgrywa je agresywnie. Zobacz także TAG.
Limp
Call preflop o wartości dużego blinda.
Offsuited
Karty w ręku w różnych kolorach, często oznaczane AKo lub po prostu bez żadnej literki np. AK
Overpair
Para z ręki wyższa niż karty na stole, np. 99 przy flopie 357
OP
Z ang. original poster, twórca wątku na forum.
Preflop
Pierwsza runda licytacji, bez odkrytych wspólnych kart w grach z flopem
Rainbow
Tym terminem określa się karty na stole jeżeli każda jest w innym kolorze.
River
Ostatnia karta: piąta karta wspólna w grach z flopem lub siódma w grach typustud.
Set
Trójka stworzona z parki na ręku i jednej karty na stole
Stack
Całkowita wartość żetonów danego gracza.
Street
Z ang. ulica. Runda licytacji - w grach z flopem są cztery rundy: preflop, flop, turn river. W grach typu stud takich rund jest pięć.
Suited
Karty w jednym kolorze oznacza się przez małe s np. AKs
TAG
Z ang. tight aggressive, styl gry w którym gracz wybiera stosunkowo niewielką ilość rąk, ale rozgrywa je agresywnie. Zobacz także LAG.
Turn
Czwarta wspólna karta w grach z flopem, jak również runda licytacji po tej karcie.
Under the gun
Gracz bezpośrednio po lewej dużego blinda, którego zagrywka rozpoczyna rundę licytacji preflop.
Underdog
Nie bycie faworytem do skompletowania najlepszego układu na river na danym streecie. Np. bycie 2:1 underdog na flopie oznacza, ze gdyby od tego momentu rozdanie rozstało dokończone hot and cold, wtedy underdog wygrałby średnio 2 razy rzadziej niż przeciwnik, lub innymi słowy nasza szansa na zwycięstwo to 1/3.
Value bet
Bet, najczęściej na riverze, na który gracz ma nadzieję dostać call (lub w niektórych przypadkach raise) przeczuwając, że ma lepszy układ i chce wygrać jak najwięcej w danym rozdaniu. Inaczej vbet.